Az olajcsere
Napjainkban az autógyártók alacsony fenntartási költségeket ritkább szervízperiódust, meghosszabbított olajcserét ígérnek.
Remekül hangzik, de vajon jó-e ez?
Valóban meghosszabbítható az olajcsere periódusa?
Az olajcsere periódusa alapvetően a megtett kilométer illetve az idő függvénye.
Egy átlagos személyautónál ez általában 15.000 km és/vagy 1 év.
Több tényező befolyásolja, hogy melyik autónál, milyen periódusokat kell figyelemben tartani, ezen periódusok között sok különbség lehet.
Az olajcsere periódusa: 5.000-100.000 km-ig terjedhet.
Befolyásoló tényezők:
- A motorban lévő olaj mennyisége:
Egy nagyobb jármű esetében, amibe nagyobb mennyiségű olaj kerül, lassabban használódik el. Személyautónál is motorfüggő, hogy nagyobb köbcentis, vagy kisebb térfogató motor van-e benne.
- Az olaj minősége:
Szintetikus, vagy gyári olaj esetén lehet növelni a csereperiódust.
- Városi használat, illetve autópálya menet:
A városi használat sokkal jobban megterheli többszörös megterhelést jelent az olajnak az autópályán, stabil fordulatszámon megtett kilométerekhez képest. A gyakori hidegindítás, rövid utak, sok gyorsulás, fékezés, változatos útviszonyok, araszolás a dugóban és a hétvégi hegymenet sokkal jobban igénybe veszi az olajat és persze az alkatrészeket is, mint a nagyobb lélegzetű távokon jellemző egyenletes igénybevétel.
- Vezetési stílus:
Egy átlagos nyugodt vezetési stílus a motor és ezzel a motorolaj élettartamát is növeli, ezzel ellentétben a versenyzős vezetési stílusban közlekedők rövidebb periódussal kell, hogy számoljanak.
- Benzines, dízel, szívó vagy turbós motor:
A dízel motorok jobban szennyezik a motorolajat, a benzineseknél pedig a magas fordulaton fellépő magas hőmérséklet károsítja a motorolajat. Egyik esetben sem érdemes ezeken spórolni.
- Évjárat:
A régebbi dízel autóknál 5000 km után már szükséges volt a csere, egy újabb autónál ez kitolódhat 15-30 ezer kilométerre is.
- Japán vagy európai márka:
Az európai gyártók az utóbbi években jelentősen kitolták a csereperiódus időt, ami a legbízhatóbb jele a csereperiódus meghosszabbodás realitásának. A japán gyártók továbbra is a szokásos 10-15 ezer kilométerenkénti cserét támogatják.
Egy busz vagy kamion esetében a 100.000 km felé tolódik az olajcsere, egy idősebb, városi rohangálós autó dízel motorral, sportos sofőrrel pedig 5000 km-es periódus is szükséges lehet.
Illetve fontos információ az is, hogy ha az autó nincsen használva, évente akkor is le kell cserélni az olajat.
Ha az olajcsere periódust próbáljuk kitolni, azzal az autó élettartamának megrövidülését kockáztatjuk.
Ne felejtsük el, hogy a motorolaj a legolcsóbb alkatrész, kíméljük meg magunkat egy akár több százezer forintos motor felújítástól!
CSERÉLJÜNK OLAJAT IDŐBEN!!!
SOS OLAJCSERE IDŐPON EGYEZTETÉS ITT