Automata váltó olajcsere kell, sőt szinte kötelező minden autó számára!

2023.02.27.

Automata váltó olajcsere kell, sőt szinte kötelező minden autó számára!

Az automata váltó egy nagyon érzékeny és bonyolult szerkezet! Legyen az egy idős vagy egy fiatal konstrukció a szerkezeti felépítése roppan bonyolult és érzékeny. Éppen ezért az automata váltó felújítása egy nagyon költséges kiadást lehet!

Automata váltó olajcsere kell, sőt szinte kötelező minden autó számára!

 

Az automata váltó egy nagyon érzékeny és bonyolult szerkezet! Legyen az egy idős vagy egy fiatal konstrukció a szerkezeti felépítése roppan bonyolult és érzékeny. Éppen ezért az automata váltó felújítása egy nagyon költséges kiadást lehet!

 

Több tipp található a neten, hogy mi az, amivel megnövelhetjük az automataváltó élettartamát! Ilyen tippek között megtalálhatjuk a felhasználás és a vezetés közbeni kezelést stb. De a legnagyobb védelmet a megelőzés és a karbantartás biztosítja!

 

Mint minden szerkezetet, alkatrészt, motort vagy éppen az automataváltót is kötelezően karban kell tartani.

 

Felhasználás, tehát az autó használata közben az automataváltó is működik és eközben kopik. A benne lévő alkatrészek is kopnak. Ez egy természetes folyamat. A Váltó kenéséért és közben a hűtéséért is az automata váltó olaj gondoskodik (ATF olaj). Ezt a váltó olajat cserélni kell kötelező jelleggel bizonyos km futás után.

 

Minden automata váltó olajcsere másképpen működik de az elvük ugyan az! Az automataváltó olaj cserélő gép egy speciálisan ATF cserére fejlesztett készülék. Több szűrős védelemmel és egy irányváltóval van ellátva amely figyeli az automata váltó szivattyújának áramlasi irányát. Emellett digitalizálva található benne egy mérleg és térfogatmérő és két nyomásmérő óra. Az autógyártók mind egytől egyig megadják a javítási gépkönyben a csere menetét.

 

Röviden az automata váltó olajcsere menete:
  • Minden automataváltó olaj csere megkezdése előtt elvégzünk egy diagnosztikát és egy tesztkört megyünk az autóval. Ezzel is kiszűrve az esetlegesen nem látható vagy érezhető hibákat.
  • Az olajcsere csak egy bizonyos előírt hőmérsékleten végezhető el
  • Az automataváltó olaj cserélő gép mellett rendelkezünk szinte az összes váltó típushoz szűkséges adapterrel, hogy a váltó gyári rendszeréhez csatlakozni tudjunk szakszerű módon.
  • Az ATF olajcsere során az előírt olajmennyiségnél több olajat használ fel a gép a rendszer átmosása érdekében
  •  Az automataváltó olajcsere közben szüksége lehet tisztító adalék használatára is.
  • Az automataváltó olajcsere mindig az automata váltó szivattyújának nyomásával dolgozik. Tehát gyári nyomáson.
  • A gépi és fizikálisan a szerelő vagy gépkezelő ellenőrzi a megfelelő olajszintet a gyár által megadott módon.

 

Az automataváltó olajcsere tévhitek és kérdések, válaszok:

Sose kell cserélni, örök élettartam olaj van benne.
Ez butaság. Nincs olyan, hogy örök élettartalom. Ez a megfogalmazás egy avatatlan számára félre érthető. Ha megkérdezzük azt a gyártót aki igy fogalmaz, hogy mit jelent az örök élettartalom (javítási gépkönyv szerint is) akkor azt a választ fogjuk kapni, hogy 150-200 ezer km. Nekik ez az élettartalom az amit ha kiszolgál az automata váltó akkor már nem kell csodálkozni ha tönkremegy. A másik indok pedig, hogy sokáig nem létezett az ATF olaj cserére megfelelő technika és gép. Viszont a technika fejlődésével mára már több szerviz is rendelkezik vele.

 

Ha egy váltóban sokig nem volt olaj cserélve, akkor már nem is szabad, mert csak rosszabb lesz:
Ez az állítás is butaság. A motorban is cserélünk olajat, van aki 7ezer km.-ként  és van aki 50 ezre km.-ként, mégis ugyan olyan jó lesz. A fenti állítás egyébként abból fakad, hogy ha egy automata váltóban nem cseréltek sokáig olajat és ha lecserélik, akkor olyan kopadékok indulnak meg a rendszerben, hogy az bajt okozhat. A válaszom nagyon egyszerű: Szűrő. Szinte mindegyik automata váltó rendelkezik beépített vagy cserélhető szűrővel. Ezt minden ATF olaj csere alkalmával cserélni kell. Továbbá az automata váltó olajcserélő gép beépített DUPLA (!!!) szűrővel rendelkezik.

 

Miért kell több olajat elhasználni olajcsere alkalmával:
Azért mert ha a rendszer kapacitása mondjuk 10liter, akkor szüksége lehet 13 vagy akár 15 literre is ahhoz, hogy a rendszert „átmossuk” ! Meg tudjuk oldani a cserét a fent említett példa alapján 10literrel is de akkor átmosás nélkül. Motorolaj cserénél azért nincs szükség átmosásra mert nem rendelkezik annyi csőrendszerrel mint egy automataváltó, továbbá nincs benne annyi szolenoid szelep és hidro szelep tömb stb stb. Továbbá az automata váltóban nagyon sok olajjárat és labirint rendszer található.

 

Milyen olajat használunk?
Mindig a gyártó által előírt OE számú olajat használunk.

Mennyi idő egy automataváltó olajcsere?
Általában fél napot kell rá számolni.

Érzékelhető-e az olajcsere után bármi az autón?
Általában ha a váltón régen vagy soha nem volt olaj cserélve akkor a tapasztalat és az ügyfél visszajelzés alapján sokkal jobb lesz a váltás érzet.

Ránt vagy csúszik a váltás, az olajcsere megoldja?
Első körben a válaszom az, hogy nem! DE, sok esetben mégis igen. Ennek egyszerű oka van. Sok esetben úgy kapunk meg egy autót automata váltó olaj cserére, hogy valami nem jó benne és sokszor azt tapasztajuk, hogy vagy nem megfelelően volt az olajszint beállítva, vagy olajszivárgás van a válton és azért nem megfelelő az olajszínt. Az automata váltónak se a kisebb se a nagyobb olaj szint nem megengedett! Tehát autótechnikusként azt kell mondanom, hogy az automataváltó olaj csere nem javítás, hanem karbantartás! Viszont a karbantartás során észrevehetőnk olyan nem megfelelő beállítást vagy hibát, amit a csere során könnyedén orvosolni tudunk.

ZDRlNj