Futómű állítás nem csak új futómű alkatrészek cseréje után kötelező!

2020.08.19.

Futómű állítás nem csak új futómű alkatrészek cseréje után kötelező!

A Futómű állításra, mint egy kötelező szervizre kell tekinteni! Ha futómű alkatrészeink használtak, ugyan de még jól működnek még akkor is!

Futómű állítás nem csak új futómű alkatrészek cseréje után kötelező!

 

A Futómű állításra, mint egy kötelező szervizre kell tekinteni! Ha futómű alkatrészeink használtak, ugyan de még jól működnek még akkor is!   

 

Ez alatt arra gondolok, hogy évente cseréltetjük a Motorolajat szűrőkkel, 2 évente a fékfolyadékot és a futómű állítást is évente egyszer kötelező jelleggel igénybe kell venni mint szerviz szolgáltatást!

 

Mi ennek az oka?

A Futómű alkatrészek mint például a lengőkar szilentek, lengőkar gömbfejek a kilométerek megtételével folyamatos igénybevételnek vannak kitéve és kopnak. Ha egy szilent megrepedezik vagy elszakad, akkor ott a futómű illesztés vagy rögzítés enged és ugyan ez igaz a gömbfejekre is! Nem arra gondolok most, hogy rossz a szilent vagy a gömbfej csak mondjuk 1 vagy 2 vagy 3-4-5 éves és van benne 5-10-50 ezer km. Természetes, hogy nem olyan feszes, mint egy új. Ha futómű alkatrészeink használtak, ugyan de még jól működnek is engednek új kori állapotokhoz képest!

 

Sajnos általánosan elmondható, hogy az autó tulajdonosok csak futóművet érintő szerviz után állítanak futóművet. És ez eddig rendben is van, mert ez igy szinte kötelező. De eltelik egy év, két év és az alkatrészek avulnak, öregszenek és ezzel együtt a futómű geometriája is változik rossz irányba. Pontosan ezért kell évente futóművet állítani, hogy a futómű geometria mindig a megengedett határértéken belül maradjon. Mivel ha egy futómű alkatrész használt, akkor már az új kori futómű beállítás teljes valószínűséggel nem lesz jó és utána kell állítani.

 

Mit jelent ez gyakorlatban:

A futómű beállítás szinte sosem egy adott meghatározott fok vagy szög lehet, mindig van egy megadott tartomány, amin belül kell lenni, biztos látta már ön is a futómű állító padon, hogy rossz a piros tartomány és zöld a jó!  

 

A Képen jól látható, hogy a piros mező a gyár által megadott tartományon kívül esik, ezért rossz. A beállítást végző szakember ezt az értéket akarja zöld mezőbe állítani (ami jó) fizikálisan azokkal az állítási pontokkal, amik az autón vannak. Ha ez nem sikerül, akkor kell megkeresni melyik futómű alkatrész a hibás.  

 

Pl:

Állítás előtt:

 

 

Állítás után:

 

Tegyük fel, hogy a gyártó a következő értékeket adja meg:

-1”-0”-+1”

Ez azt jelenti, hogy a -1 és +1 közzé kell tenni a futómű beállítási értéket, ha a futómű beállítást szakember precíz, akkor a 0 értéket akarja beállítani és nem a -0.9 et, hogy csak éppen határértéken belül legyen. Tegyük fel sikerül! Meg van a 0 értkét tehát a gyártó által megadott tól-ig érték pontos közepére lett beállítva a futómű. Elengedjük az ügyfelet. Eltelik 0.6-1év és mondjuk 8ezer km. Újra padra tesszük ugyan ezt az autót, és már az érték jó esetben csak a határétéken belül lesz (vagy még ott sem). Tehát elég a futómű alkatrészek természetes kopása ahhoz, hogy a futómű geometria szépen lassan elállítódik. Ez nem baj, ez természetese, de új beállítást igényel. Tehát az évenkénti, futómű állítás mondhatni kötelező lenne.

 

Hibás futómű beállítás következménye:

Nem stabil az autó futása sem kanyarban, sem egyenes futásban

Kormány félre áll

Az autó félre húz

Fokozott gumi kopás

Kerékcsapágy idő előtti elhasználódás

Toronycsapágy hibát okozz

 

Ha csak autó tulajdonosok vagyunk azért, ha pedig gondos gazdája is az autónknak, akkor meg azért vegyük fontolóra az évenkénti futómű állítást. Pénzt spórolhatunk meg vele hosszú távon és biztonságosan autózhatunk féltett és szeretett autónkkal. Mindezt 8.500 ft.-ért, igen 8.500 ft.-os évenkénti költséggel kell számolni a futómű beállítás során, hogy megspóroljuk, megfékezzük a drága gumik és egyéb futómű alkatrészek fokozott kopását! Szerintem megéri……  

 

MTE0Y2